Sarmale la oala de lut smaltuita



      Un lucru e cert fie sarbatoare religioasa, nunta sau evenimente mai nefericite, fie ca sunt in foi de vita, de frunza de nufar de balta, de stevie , de varza alba, rosie , varza acra, praz si cate alte bunatati ce incanta papilele gustative ale romanilor, sarmale sunt nelipsite de pe masa noastra, parca sunt un tribut adus stramosilor nostri, o traditie neuitata, poate si pentru ca sunt atat de diverse si atat de gustoase !
Ingrediente:
  • 1 kg carne porc sau 500 gr porc si 500 gr vita
  • 2 verze acre
  • 1 cana orez
  • 1 ceapa mare
  • 1 lg ulei
  • boia
  • piper
  • sare
  • cimbru
  • chimen
  • foi de dafin
  • 1/2 -1 cana apa calda
  • 1 pahar sos de rosii
  • slaninuta, carnati, kaiser oricare dintre acestea va reusi sa dea un gust bun sarmalelor

Preparare:
     Se spala orezul in 3 - 4 ape, se toaca ceapa marunt. Intr-o tigaie se pune 1 lingura de ulei si putina sare se lasa sa se incinga uleiul, apoi se pune ceapa, cand ceapa devine translucida se adauga orezul, amestecam pentru a se cali un pic si acesta, se adauga boiaua  si se lasa la racit.
     Dupa ce compozitia s-a racit adaugam carnea si amestecam cu toate condimentele.


     Luam verzele acre , care le-am scos cu cateva ore inainte si le-am lasat in apa rece pentru a se desara nitel, desfacem foaie cu foaie taiem nervura si le lasam sa se scurga apa, foile de varza care nu sunt bune pentru impachetat se toaca.
     Nu ne ramane decat sa impachetam sarmalele, exista mai multe feluri de a impacheta unii impacheteaza doar la unul dintre capete, altii la ambele, eu ma includ intr-a doua categorie.


     Incepem asezarea in oala, punem intai un pat de varza tocata, cateva bucatele de de slanina, kaiser sau carnati, apoi asezam sarmalele de jur-imprejurul oalei, asezam si in mijloc alternand cu cate o bucata de slanina, dupa ce le-am asezat adaugam deasupra o mana de varza tocata.
     Adaugam sosul de rosii si 2 foi de dafin, crengute de cimbru si le dam la cuptor acoperind oala cu capacul, atentie cuptorul nu trebuie sa fie preincalzit, riscam ca oala sa se crape. 
     Cel mai bine e sa nu adaugati apa deoarece varza va mai lasa si ea, daca observati dupa cca. 1 ora ca sarmalele nu au destul lichid mai puteti adauga 1/2 - 1 cana de apa calda, puteti adauga 1 lingurita de vegeta in apa.
     Eu le-am lasat ale mele cam 3 ore la foc mic .



   Dupa ce sunt bine rumenite, le lasati in cuptorul deschis sa se raceasca incet, apoi le puneti undeva la rece.
    Exista o vorba la romani ca sarmalele sunt mai bune a doua zi, dar e musai sa le consumati inconjurati fie de prieteni, fie de familie si intotdeauna cu smantana, ardei iute si o bucata de mamaliga.





Stiati ca ...


Varza murata este extrem de bogata in vitamina C, contine si B12 astfel incetineste procesul de imbatranire si protejeaza sistemul nervos. Varza murata este cunoscuta si ca un puternic mineralizant si remediu impotriva anemiei. 
De asemenea, varza acra poate fi consumata cu incredere in curele de slabire intrucat contine putine calorii si contribuie la reglarea digestiei. Datorita acidului lactic ce actioneaza pozitiv asupra tractului digestiv ajuta la detoxifierea organismului. Varza murata mai este cunoscuta si pentru efectul de stabilizare a tensiunii arteriale.
Recent, nutritionistii secolului XX apreciaza varza murata drept un puternic aliment afrodiziac pentru barbati, ducand la cresterea potentei masculine. Conform unui alt studiu recent, femeile care consuma varza murata de 5 ori pe saptamana prezinta un risc cu 70% mai scazut de a dezvolta cancer la san. 


Comentarii

  1. No e musai sa imi iau o oala ca a ta .

    RăspundețiȘtergere
  2. Andra chiar iti recomand sa iti cumperi, eu am luat-o de la Horezu, dar am vazut si la supermarket in Bucuresti, ce e drept la pret aproape dublu.

    RăspundețiȘtergere
  3. Mi-am luat si eu de la Horezu oala dinasta smaltuita. Iar daca tu tot ai experienta as dori sa te intreb daca aceasta se poate folosi pe tabla si daca trebuie tinuta in apa ca si cea nesmaltuita :) multumesc anticipat si spor la gatit

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In primul rand iti doresc multa sanatate si fericire! dat fiind faptul ca tocmai astazi, 7 noimebrie :), am reusit sa am timp pentru micul meu blog. Referitor la oala smaltuita tin sa precizez ca eu o folosesc doar in cuptor si nu a trebuit sa o tin cu apa asa cum este procedeul la cea nesmaltuita. Nu am incercat la tabla, dar am o prietena care gateste pe plita la soba, dar o tine asa pe marginea plitei vreo 4 ore. Mersi pentru urare, spor la gatit am mereu, nu am timp sa postez la cat de des gatesc :)

      Ștergere
  4. oala mea de Horezu s'a crapat pe aragaz,pe disc gros de fonta,dar banuiesc ca din vina mea deoarece am adaugat apa ceva mai rece decat continutul fierbinte care se gatea in acel moment....deci daca trebuie sa adaugi apa la mancare,intai adu'o la aceeasi temperatura ca si mancarea pe care o gatesti in oala.sanatate!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Intr-adevar poti sa ai aceasta surpriza, din fericire pentru mine eu am avut aceeasi experienta ca si tine, dar cu un vas yena introdus in cuptor :), oala mea de lut a scapat :)), deja invatasem. Depinde si cantitatea de apa rece pe care doresti sa o adaugi .

      Ștergere
  5. Cineva afirma ca smaltul acestor oale contine plumb, fiind astfel nocive. Ce stiti despre acest lucru?

    RăspundețiȘtergere
  6. Cineva afirma ca smaltul acestor oale contine plumb. Ce stiti despre acest lucru?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Imi cer scuze ca raspund atat de tarziu.
      Referitor la intrebarea dumneavoastra, eu nu prea cred. Pe vremea lui Burebista se foloseau vase de lut, in catacombebele egiptene s-au gasit vase cu miere , in fine stiti unde bat , oalele de lut s-au folosit din cele mai vechi timpuri, arse , smaltuite, etc. Acum daca am sta sa facem o analiza lutului, poate in unele zone s-ar gasi substante periculoase, poate nu , cert e ca si vasele cu teflon acum sunt considerate cancerigene, asadar din cele doua as opta pentru cele vasele de lut sau fonta

      Ștergere
  7. Cum sa nu pui apa la sarmale? Eu am pus apa pana sus si in final a disparut.. le,am fiert la foc mic pe plita pe aragaz si au iesit super.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare